Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Publiczna Szkoła Podstawowa w Rzejowicach

Z kodowaniem za pan brat - Innowacja

Utworzono dnia 07.01.2020

Nazwa szkoły: Publiczna Szkoła Podstawowa w Rzejowicach

Autor: Anna Nowak

Temat: Z kodowaniem za pan brat.

Przedmiot: Zajęcia rozwijające zainteresowania informatyczne

Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna

Data wprowadzenia: 02.09.2019 r.

Data zakończenia: 20.06.2020r.

Zakres innowacji:

Adresatami innowacji są chętni uczniowie klas I -III Publicznej Szkoły Podstawowej
w Rzejowicach. Czas realizacji innowacji obejmuje od września 2019 r do czerwca 2020r.
z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.

Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć rozwijających zainteresowania, raz
w tygodniu.

Motywacja wprowadzenia innowacji:

Innowacja ,, Z kodowaniem za pan brat” jest odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz opublikowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2019/2020. Do stworzenia innowacji zainspirował mnie udział w programie edukacyjnym Uczymy dzieci programować, zdobyte w nim doświadczenia, oraz udostępniane uczestnikom materiały dydaktyczne.

Opis innowacji:

  1. Wstęp

Uczenie logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, pracy zespołowej, odpowiedzialnego korzystania z urządzeń mobilnych ważne jest już od najmłodszych lat. Kompetencje cyfrowe kształtować możemy w różnym okresie, w połączeniu z innymi ważnymi dla dziecka tematami, pamiętając o dopasowaniu metod do wieku
i możliwości rozwojowych naszych wychowanków. Dzieci z natury są ciekawe świata, chcą doświadczać, eksperymentować, działać. Odpowiedzią na wyżej wymienione potrzeby małego człowieka może być innowacja wprowadzająca edukację w modelu STEAM (Science, Technologies, Engineering, Arts, Mathematics). Idea STEAM to spójne połączenie wiedzy
z różnych obszarów: nauki, technologii, inżynierii, sztuki oraz matematyki. Taki sposób pracy powoduje, że dziecko z biernego odbiorcy staje się twórcą, konstruktorem poszukującym najlepszych rozwiązań. Uczniowie angażując w działaniu wszystkie zmysły zdecydowanie lepiej zapamiętują to, czego się uczą. Efektywność takich zajęć jest wyższa niż zajęć prowadzonych metodami transmisyjnymi, gdzie uczeń jest wyłącznie biernym odbiorcą podawanych mu treści.

Zaproponowane aktywności w ramach innowacji ,,Z programowaniem za pan brat” pozytywnie wpłyną na wszechstronny rozwój dziecka, a zdobyte podczas zajęć kompetencje zostaną wykorzystane przez dziecko, niezależnie od tego, czy będzie chciało
w dalszej przyszłości poszerzać swoje umiejętności w zakresie programowania, czy nie.

II. Cele innowacji

Cel główny:

  • Rozwijanie u wychowanków uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, czy umiejętność pracy zespołowej
    w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczanie i eksperymentowanie.

Cele szczegółowe:

• Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności,

• Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań,

• Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne
i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii.

III. Metody i formy

Metody: podające, poszukujące, praktycznego działania,

Formy: grupowe, zespołowe, indywidualne

Wykorzystywane narzędzia dydaktyczne:

• Narzędzia do kodowania offline (mata do kodowania, krążki, kolorowe kubki, kolorowe kartki, klocki, szarfy gimnastyczne),

• Roboty edukacyjne, puzzle do Ozobota,

• Mobilny sprzęt komputerowy z dostępem do internetu,

• Tablica multimedialna

IV. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)

Uczniowie:

  • Eksperymentują, szukają różnych rozwiązań stawianych im problemów,

  • Chętnie pracują w zespołach, dyskutują i szukają kompromisowych rozwiązań, biorąc pod uwagę potrzeby i oczekiwania innych,

  • Bezpiecznie, świadomie, czynnie i twórczo korzystają z nowoczesnych technologii

Nauczyciel:

  • Chętnie sięgają po narzędzia TiK w swojej pracy,

  • Poszerzają swoje kwalifikacje, kompetencje

Rodzice:

  • Chętnie współpracują z placówką, do której uczęszcza ich dziecko,

  • Poszerzają swoją wiedzę na temat korzystania z nowoczesnych technologii przez dzieci

V. Tematyka zajęć

Bloki tematyczne zajęć uwzględniają podstawę programową kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego, są jej uzupełnieniem, rozszerzeniem, podczas opracowywania szczegółowych scenariuszy wykorzystane zostały materiały dydaktyczne stworzone w ramach programu Uczymy dzieci programować.

Przewidziano realizację ok. 30 bloków tematycznych:

  1. Witaj szkoło!.

  2. Nasze wakacyjne wspomnienia.

  3. Moja miejscowość, mój dom.

  4. Oto ja – zmysły.

  5. Jesień na talerzu.

  6. W zdrowym ciele, zdrowy duch.

  7. Jesień w sadzie i ogrodzie.

  8. W poszukiwaniu skarbów jesieni.

  9. Srebrne kropelki - doświadczenia z wodą.

  10. Kap, kap, kap - kodowanie w rytmie deszczu.

  11. Pada, pada, pada, wieje, wieje, grzmi….

  12. Na starych fotografiach.

  13. Nie tylko na poczcie - różne sposoby komunikacji.

  14. Wielkie wynalazki, wielcy wynalazcy.

  15. Na tropie zimy.

  16. Zimą dzieci się nie nudzą.

  17. Dzień postaci z bajek.

  18. Międzynarodowy dzień kropki.

  19. Europejski dzień języków.

  20. Międzynarodowy dzień uśmiechu.

  21. Dzień edukacji narodowej.

  22. Święto niepodległości.

  23. Dzień pluszowego misia.

  24. Barbórka.

  25. Mikołajki.

  26. Dzień babci, dzień dziadka

VI. Ewaluacja, wnioski, zalecenia na przyszłość

W ramach ewaluacji wdrożonej innowacji prowadzona będzie obserwacja pracy uczniów, ankieta z rodzicami, wywiad z uczniami i rodzicami.

Szczegółowa analiza ankiet, obserwacji, przeprowadzonych rozmów pozwoli ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski, wprowadzić niezbędne modyfikacje i podjąć decyzję o ewentualnym kontynuowaniu innowacji w kolejnym latach.

Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.

 

Bibliografia:

  1. Arciszewska E., Bariery rozpoznawania innowacji pedagogicznych, „Nowa Szkoła” 2008 nr 10. 2.Brudnik E.,

  2. Moszynska A., Owczarska B. ,Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000.

  3. Hattie J. ,Widoczne uczenie się dla nauczycieli , Warszawa 2015.

  4. Przyborowska E.,Struktury innowacyjne w edukacji, „Meritum” 2008 nr 3.

  5. Sterna D .,Uczę (się) w szkole, Warszawa 2014.

Kalendarium

Rok wcześniej Miesiąc wcześniej
Maj 2024
Miesiąc później Rok później
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Imieniny

Zegar